Kommunikation

Formiddag på 4eren sendte tirsdag d. 10.08.2021 en udsendelse om patientens opfattelse af hvad der sker, når lægen giver patienten diagnosen. Det er velkendt at patienten ikke altid står tilbage med et klart billede af konsekvenserne af beskeden. Med det resultat at behandlingen ikke bliver optimal. Det har region Syddanmark valgt at gøre noget ved. Derfor skal sundhedspersonalet gennem et større efteruddannelsesprojekt.

I radioudsendelsen gav Juliane Dinesen, læge og kommunikationsrådgiver og medansvarlig for indholdet i efferudannelsensprojektet i Region Syddanmark, 8 gode råd til at etablere en god samtale:

Det handler om at forberede sig
Skriv en liste
Prioriter
Fælles dagsorden
Vær åben og ærlig
Fælles plan (Hvad sker der fremover, hvad kan vi blive enige om)
Opsummering
Spørg

Udsendelsen giver ekstra information om de enkelte afsnit, men jeg synes disse punkter er gode at tage udgangspunkt i når samtalen med lægen skal finde sted.

Et andet punkt, der blev talt om og som kan fylde meget i samtalen, er Google. Juliane Dinesen fremhævede at det hyppigt var et tema at patienten tidligt i forløbet havde en fastlåst mening om sin sygdom, som kunne medføre unødvendig bekymring. Men det blev også sagt at viden om diagnosen er vigtig – så Google er et godt redskab brugt kritisk.

Tilbage står så om der er tid til en så grundig samtale? Ja, det er der helt sikkert, for det er den “Korte lange vej” til målet – Grundig instruktion og træning tidligt i behandlingsforløbet sparer patient og læge for mange misforståelser senere. Det modsatte er selvfølgelig den “lange korte vej”, hvor sjusk medfører at der igen og igen skal bruges meget tid på at rette op på fejltagelser og misopfattede beskeder.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.